Förlossningsberättelse!

Fredagen den 12:e okt började dagen med en liten blödning, inte mycket.. sen hade jag lite förvärkar under morgonen men de försvann under dagen.. jag var helt slut å trött hela dagen..
på lördagen kom förvärkarna tillbaka, vi var ut till svärföräldrarna och hälsa på hela dagen.. svärmor bädda ner mig i soffan vid teven medan werner hjäpte till i garaget..
vid 17-tiden åkte vi hemåt.. satt oss å kolla på teve..

vid 21-tiden börja mina värkar komma rätt så regelbundna med ca 10 min mellan å de varade ca 40 sek..
vid 01-tiden var det ca 5-6 min mellan..då ringde jag till förlossningen å hon sa att hon trodde det inte var nåt bråttom, att jag kunde komma in när jag kände för det..  så jag tog en dusch medan werner tog tid mellan värkarna...
vid 02-tiden hade jag så ont å värkarna var tätare så då sa jag att vi skulle åka.. det tar ju iaf ca 40 min till hudik..
02.45 kommer vi in å de tar ctg-kurva på mig.. jag var då öppen 4 cm.. så då fick jag flytta till ett av förlossningsrummen å så fick jag en riskudde att ha på magen..
vid 06.45 säger jag till om lustgasen för då gör det så ont.. men jag spydde av den, fast jag hade spytt 2 ggr före den oxå..
så vid 07.25 får jag gå å lägga mig i ett varmt bad.. det var skönt.. låg nog där ca 1½ timme..
vid 10-tiden tycker de att jag ska upp å gå så jag får gå runt med gåbordet.. men jag fick så ont i benen när värkarna kom så jag orka knappt stå..
vid 11.50 tar de hål på fosterhinnan så vattnet går..
vid 12.48 får jag värkstimulernade dropp..
så vid 13.45 börjar mina krystvärkar..
sen vid 14.22 kommer det ut en liten pojk! så söt!
sen så syr de mig fram till 15.25 för det var ett kärl långt in som sprack så de fick kalla in läkaren så hon kolla så inte nå nerver eller muskler hade skadats.. sammanlagt förlorade jag 700 ml blod.. men det mesta var från livmodern..

 jag blev flyttat till en annan säng å så fick vi fika å jag ammade, sen somna jag en sväng medan werner satt med alexander..
vid 18.30 får jag komma upp å duscha.. när jag är klar så har de hämtat alexander för vägning å mätning, han hade då bajsat ner hela werner.. :D.. han var 50,5 cm lång å vägde 3570 g..
vid 19.28 får vi flytta till bb-avdelningen..
sov inte så mycket den natten.. inte nån av oss för werner var tvungen att hjälpa mig eftersom jag var öm å hade ont i hela kroppen..

på måndagen sen så åkte werner hem en sväng å fixa hemma.. men kom tillbaka till kvällen.. under den dagen gjorde jag inte mycket, ammade å försökte sova.. å försökte vara uppe å röra mig korta stunder.. hade lite problem med att få alexander att ta rätt vid amningen.. men fick lite hjälp av barnmorskorna..

på tisdagen åkte werner hem vid 16-tiden.. han ville inte åka men var tvungen att åka hem å fixa mer å så skulle det bli så dyrt om han stanna en natt till.. jag saknade han på en gång.. den natten fick jag sova lite mer men werner hade inte sovit mycket hemma..

på onsdagen kom han tillbaka vid 9-tiden.. å strax efter kom barnmorskan som förlöste mig in å gjorde undersökning på mig.. å så gick vi igenom journalen.. sen vid 10.30 kom barnläkaren å då tyckte han att vi skulle ta blodprov för gulsot, eftersom han var lite gul.. så då gjorde vi det på en gång å det visade sig ligga en bit under riskzonen så att säga så vi skulle få åka hem men ta nytt blodprov på fredagen på Lab i söderhamn.. resten av dagen gick åt att vänta på klockan.. så vi vid 14-tiden börjar vi packa ihop å klä på alexander.. sen gick vi bort till exp. för att ta pku-testet..
sen fick vi åka hem! det var så skönt att komma hem!

Finns mer bilder på http://jesa.bilddagboken.se
Sara
2007-10-21 @ 17:59:25
URL: http://sarab86.blogg.se

Han e sååå söt! Saknar dig gumman, yepp va hem en sväng i slutet av sept men det blev en väldigt kort visit :( Men te jul ska ja va hemma en längre stund o då ska Ole med*yay* Puss o kram *love you*

lina
2007-10-22 @ 17:55:04
URL: http://linahelena.blogg.se

a han ar sa vacker!! va roligt att fa lasa berattelsen:)




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RAGGARJESA

En Raggarbruds berättelser om familjen och sitt liv!

RSS 2.0